مقررات بار مسافر

صفحه اصلی/مقررات بار مسافر
مقررات بار مسافر ۱۳۹۵/۱۲/۲۴ ۱۷:۱۹:۳۰

مقررات بار مسافر

نکات مهم در تحویل بار و دریافت آن در مقصد:

مسئولیت حمل و نقل داخلی و بین‌المللی اشخاص و لوازم شخصی و یا کالا به استناد کنوانسیون ۱۲ ورشو و پروتکل ۲۸ سپتامبر ۱۹۵۵ لاهه و کنوانسیون ۱۸ سپتامبر ۱۹۶۱ گوادالاخارا و پروتکل هشتم مارس ۱۹۷۱ گواتامالا به عهده ‌ایرلاین می‌باشد. بنابراین مسافرین هنگام تحویل بار به ‌ایرلاین در مبداء و دریافت آن در مقصد می‌بایست به نکات زیر توجه کافی داشته باشند:

۱- قبل از تحویل بار حتماً نسبت به شمارش چمدانها و بسته‌هائی که قصد تحویل آنها را به ایرلاین دارید اقدام نمائید. شایان ذکراست قراردادن برگه‌ای شامل نام و نام خانوادگی، نشانی کامل، شماره تلفن،مبداء و مقصد به زبانهای فارسی و انگلیسی در داخل هریک از چمدانها،خالی از فایده نخواهد بود، چرا که در صورت مفقود شدن بار و بی‌نتیجه ماندن اقدامات قانونی صورت گرفته در خصوص یافتن آن ،‌این شانس وجود خواهد داشت که مقامات ذیصلاحی که بار مزبور رایافته‌اند پس از باز کردن آن، که قطعاً پس از طی مراحل قانونی صورت خواهد گرفت، صاحب بار را شناسائی و بار را تحویل نمایند.

۲- به یاد داشته باشید که به تعداد چمدانها و بسته‌هائی که تحویل ‌ایرلاین داده‌اید می‌بایست رسید در اختیار شما قرار گرفته باشد.

۳-در صورت داشتن اضافه بار‌ این حق برای شما محفوظ است که بخشی از بار خود را به مسافر دیگری انتقال دهید.در‌این صورت دقت نمائید که نسبت به دریافت رسید بار انتقال یافته از مسافر مورد اشاره اقدام نمائید.

۴-رسید‌های تحویل بار را تا رسیدن به مقصد با دقت نگهداری نمائید.

۵-هنگام رسیدن به فرودگاه مقصد بلافاصله پس از عبور از بخش کنترل گذرنامه به بخش تحویل بار مراجعه و منتظر رسیدن بار خود باشید.

۶-در صورت دریافت بار بلافاصله به بخش گمرک مراجعه و پس از طی مراحل گمرکی از فرودگاه خارج شوید اما در صورت نرسیدن بار نه تنها نباید به هیچ وجه محوطه تحویل بار را ترک نمائید بلکه می‌بایست با مراجعه به بخش اشیاء گمشده (Lost & found) نسبت به تکمیل فرم مربوطه اقدام نموده و رسید دریافت دارید. پس از انجام ‌این مراحل شما می‌توانید به ترک فرودگاه و مراجعت به منزل اقدام نمائید. توجه داشته باشید که اگر بدون انجام مراحل فوق از محل تحویل بار خارج شوید هیچ مرجعی پاسخگوی شما نخواهد بود. بدیهی است در صورت انجام درست موارد فوق، ‌ایرلاین مربوطه موظف خواهد بود ظرف مهلت قانونی مقرر نسبت به یافتن و تحویل بار ویا پرداخت غرامت طبق مقررات اقدام نماید.

۷-در صورتیکه بار شما پیدا نشود ‌ایرلاین مربوطه طبق قانون براساس وزن بار نسبت به پرداخت غرامت اقدام خواهد کرد. بنابراین ادعای شما مبنی بر وجود اشیاء گران قیمت در بار مسموع نخواهد بود، مگر‌اینکه قبل از تحویل بار وجود چنین اشیائی ابراز و توسط گمرک تایید شده باشد.