درباره ما

تاریخچه فرودگاه

در سال 1349 جزیره کیش با توجه به موقعیت جغرافیایی و استراتژیکی مناسب مورد بازدید هیات‌های کارشناسی ایران و آمریکا قرار گرفت. در این سال هیاتی از مشاوران ایرانی و آمریکایی، جزیره کیش را مورد بازدید قرارداد و با توجه به ویژگی‌های طبیعی، سواحل زیبای مرجانی و آب‌های زلال اطراف آن، به عنوان مرکز توریستی بین‌المللی انتخاب شد. به منظور جلب جهانگردان به این جزیره و تامین آسایش و رفاه آنان، در مهر 1351 سازمان عمران کیش به ثبت رسید. سازمان عمران کیش طرح منطقه توریستی جزیره کیش را با الگو قراردادن جزایر هاوایی و کرانه‌های جنوبی دریای مدیترانه، با هزینه زیادی آغاز کرد و تا پیش از انقلاب فاز اول آن را به همراه بخشی از فاز دوم به اجرا درآورد.

در سال 1352 روستای ماشه در شمال شرقی جزیره که در واقع بزرگترین و بهترین روستا و مرکز اداره جزیره بود، تخلیه و در آن مجموعه کاخ ها و هتل کیش ( شایان امروزی ) بازار ( سبک فرانسوی )، ویلا و مانند آن ساخته می شود و در مرکز متمایل به شرق ( بلندترین مکان جزیره ) فرودگاهی مجهز برای بزرگترین هواپیماها در کنار باند نیروی هوائی ساخته می شود و همچنین تأسیسات رادیو، تلویزیون، آب شیرین کن، نیروگاه برق شروع به ساخت می شود. سرانجام عملیات ساختمانی اصلی در سال 1356 به پایان رسید و پس از چند نوبت افتتاح خصوصی، در هفتم آبان ماه سال 1356 با حضور سران رژیم سابق، سفرای خارجی، سرمایه داران داخلی و خارجی با فرود اولین هواپیمای مسافربری کنکورد در فرودگاه کیش، افتتاح رسمی به عمل می آید. محمدرضا شاه پهلوی با استفاده از بودجه دولت اقدام به توسعه جزیره کیش کرد. به دستور وی، تمام زیرساخت‌های مدرن از جمله هتل، نمایشگاه بین‌المللی، فرودگاه، کازینو و اقامت‌گاهی برای استفاده شاه و خانواده‌اش ساخته شد. به گفته اسدالله علم، تا پیش از انقلاب اسلامی ایران، جزیره کیش با هوای مطبوعش در زمستان‌ها، به عنوان محل اقامت و تفریح خانواده سلطنتی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

با پیروزی انقلاب اسلامی روند فعالیت‌های سازمان عمران متوقف شد. در سال 1358 یعنی یکسال پس از وقوع انقلاب و حذف رژیم قبلی، سازمان عمران کیش به عنوان سازمان مراکز ایران گردی و جهان گردی به وزارت ارشاد واگذار شد ولی پنج ماه بعد شورای انقلاب آن را اولین منطقه آزاد تجاری جمهوری اسلامی اعلام نمود در سال 1361 طبق تصویب نامه هیئت دولت سازمان عمران کیش از زیر مجموعه های وزیر مشاور اجرائی شد. در سال 1365 شورای انقلاب، کیش را برای سیر و سفر و خرید مردم از بازارهای آن بازگشایی نمود. سال 1365 در واقع سال تجدید حیات کیش با عنوان منطقه آزاد است. از همین زمان با هجوم گردشگران به آن، گسترش بی وقفه ی کیش با ساخت و سازه های گوناگون تجاری، بازارها، گسترش بندرگاه ها، توسعه ی فرودگاه، احداث هتل های تازه، فعالیت های صنعتی و بازرگانی برای صادرات و واردات، فضاهای تفرّجی تازه، میادین، جاده ها، فضای سبز متناسب با نیاز جمعیت و توریست شروع شد و این فعالیت هر روز حجم بیش تری پیدا کرد. و ، کیش موقعیت شاخص خود را در بین مناطق آزاد دیگر که بعد از آن شکل گرفته اند با برنامه ریزی های حساب شده کسب نمود.

بالاخره در سال 1371 با تاسیس سازمان منطقه آزاد کیش این جزیره جانی تازه گرفت و دوران توسعه سریع کیش آغاز شد.

در سال 1373 با تجهیز باند فرودگاه کیش به چراغ های مخصوص پرواز در شب، پروازهای شبانه به کیش برقرار شد؛ فرودگاه کیش در این زمان یکی از مهمترین و بزرگترین و پر رفت و آمدترین فرودگاه های کشور بعد از فرودگاه مهرآباد تهران بود.

معرفی فرودگاه

سال ساخت: 1347
مالکیت: سازمان منطقه آزاد کیش
مساحت: نه میلیون مترمربع (9km)
ارتفاع از سطح دریا: 31 متر
تعداد ترمینال: چهار
مساحت ترمینال های داخلی: 9500 مترمربع
مساحت ترمینال های خارجی: 4000 مترمربع
مساحت CIP: 500 مترمربع
تعداد باند: دو باند موازی
طول باند: 3650 متر
پهنای باند: 45 متر
تعداد تاکسی وی: 14 مسیر
مساحت پارکینگ هواپیما: 200,000 مترمربع
تعداد پارک پوزیشن هواپیما: 16 جایگاه
مساحت سایت هلی پورت: 37152 مترمربع
تعداد پارک پوزیشن هلی کوپتر: 8 جایگاه
تجهیزات کمک ناوبری: VOR, NDB, RADAR, RCAG, DME
روشنایی سطوح پروازی: باند شمالی CAT1
اداره آتش نشانی و نجات فرودگاهی: CAT8